Brahmslængde.

Komponisten Johannes Brahms (1833-1897) med danske aner, blev født i Hamburg, sin karriere centreret omkring Wien. Brahms er det ”tredje B” i den klassiske musiks treenighed, Bach og Beethoven inklusive. Han anses for at være Beethovens arvtager og overgangsfiguren mellem Wiener klassicismen og romantikken.

Artiklen om Johannes Brahms indgår i vores Huset Habsburg – serie.
Habsburg-kejserriget, med hovedsæde i byen Wien, var i århundreder blandt de mest magtfulde riger i Europa. Og hvor der er magt er der rigdom. Hvor der er rigdom er der kunst. Da de Habsburgske kejsere drev en målrettet kunstpolitik blev følgen heraf at Wien centret for klassisk musik frem til 1. verdenskrig. 

Så hvad kan et par tusind ord fortælle os om Johannes Brahms, og hvor passer han ind i det klassiske musiks firmament?

NB1: Nederst i artiklen finder du vores Mnemonic-sektion. En huskeregel der som regel gør at læseren af artiklen aldrig glemmer hvornår vores beskrevne komponister levede og virkede.

NB2: Nederst, nederst i artiklen finder du oversigten over Parnassos’ kommende klassiske koncerter og kulturrejser.

Johannes Brahms
Johannes Brahms

Danske aner

Johannes Brahms blev født 7. maj 1833 i Hamburg og forældrene hed Johann Jakob Brahms og Johanna Henrika Christiane Nissen. Altså Johann, Johanna og Johannes. Ja, hvorfor ikke?

Nissen klinger af et dansk efternavn og ganske rigtigt, faderen til mor Johanna hed Peter Radeloff Nissen, født i Tønder i 1750. Så Johannes Brahms morfar var dansk. Jeg har denne teori – som jeg ikke kan underbygge med noget som helst – at Brahms entusiastisme for vores egen komponist Carl Nielsen, og især dennes første symfoni, skyldes primært at Nielsen var dansker.

Johannes Brahms’ far var halvprofessionel musiker i Hamburgs filharmoniske selskab. Og her kommer en lille charmerende detalje: Fader Brahms havde nøglerne til det filharmoniske selskabs skab som blandt andet indeholdte noder (noder var relativt kostbare, så man passede på dem).
Johann var med til Johannes fødsel som faldt samme aften som filharmonikerne skulle spille. Opførslen blev derfor stærkt forsinket. Jeg er sikker på at musikere og publikum alligevel bar over med ham og ønskede ham tillykke med sin førstefødte.

Johannes Brahms far.
Johannes Brahms' far, Johann

Ungdom og undervisning

Det gælder for næsten alle af vores beskrevne komponister, at de er vokset op i et musikermiljø. Musikalske genier præsenterer sig for os, når kromosomer og miljø går hånd i hånd. Da Johannes Brahms far finder ud af at sønnen har ekstraordinære evner og har brug for undervisning der ligger ud over hvad han selv kan tilbyde, er netværket på plads. Hver af musiklærerne sender ham videre indtil Brahms, i en alder af 12 år, når frem til den tyske pianist og komponist Eduard Marxsen, der i sin ungdom var at finde i omgangskredsen omkring Beethoven og Schubert i Wien. 

Marxsen gennemgår med den unge Johannes, de store Wiener-klassikere samt Johan Sebastian Bachs kompositioner, og danner grundlaget for Brahms musikteoretiske forståelse, ikke mindst den djævelsk svære polyfoni og tilknyttede kontrapunkt. 

Eduard Marxsen
Eduard Marxsen

Johannes Brahms og familien Schumann

I 1853, i en alder af 20 år, bliver Brahms introduceret til musiker- og komponistparret, Clara og Robert Schumann, som bliver særdeles imponeret af den unge mands kompositioner og klavervirtuositet.
Brahms bliver ven af huset (og måske også husven) og børnepasser til deres i alt 7 børn!

Robert Schumann skriver efterfølgende i tidskriftet journal Neue Zeitschrift für Musik hvor han roser Brahms i ekstraordinære vendinger og proklamerer til verden at:

Vi har her et menneske der er kaldet frem for at kunne udtrykke idealet for sin tid. En musiker der afslører sit talent, ikke gradvist, men som Minerva der fuldt bevæbnet sprang ud fra Kronos
hoved. En ung mand hvis vugge gracerne og heltene vågede over. Hans navn er Johannes Brahms.

Artikler og breve fra den romantiske periode kunne godt kamme lidt over.

For Brahms er det lidt af et tveægget sværd pludselig at skulle være en slags ikon for sin tid. Brahms forgudede Robert og ville ikke under nogen omstændigheder skuffe sin helt og bliver derfor hyperkritisk over for sine egne værker.

Året efter, i 1854, forsøger Schumann at begå selvmord ved at springe ud fra en bro og ned i floden Rhinen, for at slippe for de dæmoniske toner i hans sind. Han hives op af vandet og reddes. Han sendes på et asylum for psykisk syge hvor han over de næste par år visner hen hvor han dør i 1856. I denne periode er det kun Brahms der må besøge ham og han bliver derved en slags bindeled mellem Robert og dennes kone Clara.

Robert Schumann
Robert Schumann

Johannes Brahms som overgangsfigur

Brahms var som nævnt oplært i klassisk komposition med fokus på de klassiske mestre – med Haydn, Mozart og Beethoven i spidsen – hvor det rationelle, tilbageholdenheden hviler over værkerne.  

Samtidig voksede han op i en tid hvor følelser slippes løs og får lov at gå i alle retninger, lige fra hjerte og smerte til fascinationen af det makabre og okkulte.
Kombinationen heraf er, at Johannes Brahms bliver den perfekte overgangsfigur og samlingspunkt for disse to så forskellige perioder.

Han er på en og samme tid en modvægt over for romantikken – og blev efterfølgende beskyldt for konservatisme – samtidig med at han formår at bruge romantikken i sin musik.

Han nåede at opfylde Robert Schumanns forudsigelser, at vi her havde at gøre med en komponist der som ingen andre kunne fremhæve tidens musikalske ideal. 

I samme tidsskrift, Neue Zeitschrift für Musik, hvor Robert Schumann havde skrevet sine rosende ord om Brahms, blev udtrykket ”Den nye tyske skole” introduceret for første gang i 1859 som et brud med Wiener-klassicismen.
Tanken bag var, at uanset hvor inspirerede Schuberts, Mendelsohns og Schumanns kompositioner end var, ville de altid stå i skyggen af Beethoven.
Skulle man noget nyt, skulle man noget andet. Hovedfigurerne i den nye tyske skole var Franz Liszt og Richard Wagner – og til dels Hector Berlioz selvom han ikke var af tysk oprindelse.

Det kom der en krig ud af med Johannes Brahms på den ene side og Liszt og Wagner på den anden.
Dette er mere end en musikhistorisk parentes. For den nye tyske skole var også knyttet til den gryende tyske nationalisme.

Slutteligt, Brahms oplevede at blive nævnt som et B ud af de tre store B’er inden for den klassiske musik: Bach, Beethoven og Brahms – en sammenligning han i øvrigt hadede. 

neue zeitschrift für musik
Robert Schumanns artikel, "Neue Bahnen" i "Neue Zeitschrift für Musik,"

Johannes Brahms helt egen romantik

Brahms boede hos Clara under de svære år hvor Robert befandt sig på den lukkede – hermetisk lukkede – psykiatriske afdeling.
Brahms passede børnene, mens Clara spillede til koncerter. Det var ædelmodigt af ham.
Brahms så i sine unge år rasende godt ud og han var forelsket i Clara. De boede under samme tag – dog på forskellige etager. Alligevel gik der rygter. Naturligvis.
Hun var 14 år ældre end han og havde født 8 gange. Så hun må have kunnet noget.

Da Robert Schumann dør, er der fri bane for at de kan få hinanden. Efter begravelsen tager de sammen på ferie til Schweiz for at finde ud af deres indbyrdes forhold. Vi ved ikke hvad der skete mellem dem, udover at der ikke skete noget, og at Brahms herfra tager til Hamburg.
I 1800-tallets romantiske periode kunne man godt lide at lide for kærligheden, den sande uberørte kærlighed. Kærlighed blev udtrykt i ganske floromvundne vendinger, men vi befinder os også i en tid hvor Eros trådte med lette skridt. Der var stærke følelser på spil – de kunne simpelthen ikke blive stærke nok under romantikken. Nutidsmennesket ville jo nok have sagt, ”nu går I to ind i soveværelset og får det overstået”. Men igen, vi befinder os i en tidsalder hvor det ufuldbyrdede fik en kunstner til at skue mod himmelen.

 

Johannes Brahms som 20-årig
Johannes Brahms som 20-årig

'Kære Johannes'

Du får her fornøjelsen af at læse et af brevene fra Claras hånd til Johannes, skrevet i 1858, et par år efter Robert Schumanns død.

Jeg gribes ofte af rigdommen af dit kreative geni. Du er den som himmelen har overstrøet med de fineste gaver og jeg elsker dig og ærer dig for dine mange kvaliteter. Alt dette er sandt, kæreste Johannes, og det har slået dybe rødder i mit hjerte.
Jeg føler mig begunstiget at kunne kalde dig min ven, som jeg forstår, og som erkender din værdi både som musiker og som mand.
endnu!

Og Johannes forstod så sandelig også at smøre tykt på i sine breve – hvoraf de fleste blev brændt for eftertiden – eller måske selvantændte de af den generelt hede tone i dem.

Skete der ellers noget for Johannes Brahms på den romantiske front? Jo, der var en Agathe von Siebold som han blev forlovet med. Men han brød forholdet i sidste øjeblik. Vi må antage at han aldrig helt kunne forlade Clara – hans livs kærlighed.
Brahms havde mange små forhold gennem sit liv, hans behov som oftest dækket af nattens kvinder. En tvivlsom vane han formodentligt har fået da han som teenager spillede i alle mulige taverner i Hamburg.

Clara havde også sine forhold, men mere om dem når vi når frem til Clara Schumann og hendes liv.

Clara Schumann
Clara Schumann
  • Følg os på Facebook for fornøjelsens skyld

En Johannes Brahms anekdote

Mangen en komponist kunne være ganske akavet når vedkommende befandt sig i selskabelige sammenhænge. Men ikke vores Johannes. Og følgende anekdote, som skulle være ganske sand, fik denne herre til at grine højlydt midt i en café (I Zoska café, Ferenczy István u. 28, 1053 Budapest, for at være præcis).

Johannes Brahms er til en sammenkomst hvor en sangerinde henvender sig til ham for at spørge om hvilke af hans sange han ville anbefale til hende.

Uden at tabe masken svarede han, at hun skulle prøve en af hans posthume sange. Hun spørger høfligt til hvilke, hvortil han replicerer ”spørg Kalbeck, han ved det hele” (Max Kalbeck var hans ven og skrev senere hans biografi), hvilket hun så gjorde med det resultat at Kalbeck brød sammen af grin.

Da hun igen henvendte sig til Brahms, i et temperament som var en furie værdig, sagde Brahms forsonende til hende, min kære, du må ikke spørge mig om sådanne ting. Jeg laver spøg og skæmt med alting, og hvis jeg ikke kan komme på en god, finder jeg blot på en dårlig.

OK, en anekdote mere: Da Brahms en aften trådte ind på sin yndlingscafé i Wien, Gasthaus Zum Roten Igel, spurgte en ven ham om hvordan hans dag var gået. ’Jeg arbejdede på min symfoni’, svarede Brahms. ’I morges tilføjede jeg en ottendedel. Og i eftermiddags fjernede jeg den igen’.

Johannes Brahms Cartoon
Johannes Brahms cartoon

Johannes Brahms største værker

Johannes Brahms repræsenterede den ”rene musik”, musik som kun refererer til sig selv, modsat programmusik som kunne referere til alt muligt andet, naturfænomener eksempelvis. Brahms er derved arvtager af Beethovens musik og, som før nævnt, i opposition til 1800-tallets “nye tyske skole”.

Men i Brahms musik følger taktstokken hvert et hjerteslag. Man finder ikke mange komponister som er mere personlige i deres musikalske udtryk.

Hvis du har tid til at lytte til nogle af de nedenstående værker, vil du utvivlsomt være enig i at Brahms med B fortjente at være i selskab med Bach og Beethoven.

 

Vier Ernste Gesänge
Vier Ernste Gesänge

Sang og dans - kvintet og klaverkoncert

Violinkoncert i D-dur, Opus 77

Der var så svære passager for violinen i førsteudgaven, at Johannes Brahms måtte redigere noderne for at violinisterne havde en levende chance for at kunne følge med. Solopartierne er dog stadig særdeles krævende. Som en af hans venner sagde, ”det er ikke en koncert for violin, men en koncert mod violin”. Vi har fundet en optagelse med Itzhak Pearlman fra 1978.  

21 ungarske danse

De ungarske danse var hans mest populære musikstykker – og økonomisk ganske indbringende.
Og skal du vælge blot én af dem, skal du nok vælge nummer 5.

Symfoni nummer 3, f-dur, Op.90

Follow the cellos! Celloerne i denne symfoni repræsenterer melodistemmernes længsel efter hinanden. Førsteopførslen i Wien i 1883 var i øvrigt en rodet affære. Richard Wagner-tilhængere (se ovenstående vedrørende den nye tyske skole), havde købt sig ind på de billige rækker i koncertsalen og lavede en masse uro og støj under koncerten.  
De er blevet smidt ud til denne optagelse.

Klarinetkvintet i b mol, Op.115

Bliver af flere nævnt som højdepunktet for al kammermusik. Et værk der i overlegen stil skifter mellem dur og mol. I flere passager kan man tydeligt høre hvordan Brahms har været inspireret af ungarsk sigøjnermusik.

Klaverkoncert nr 1, d-mol. Op. 15

Koncerten er fra 1858. Adagioen er dedikeret til hans elskede Clara Schumann – to år efter Robert Schumanns død. Han skrev til hende, I adagioen tegner jeg et ømt portræt af dig.
Se om du er enig i at man ikke kan beskrive hjertesorg bedre.  

Vier ernste Gesänge (Fire seriøse sange), Op.121

Det sidste værk fra Brahms hånd er fra maj 1896. Han har fået konstateret leverkræft og ved at han ikke har langt igen. Og hans elskede Clara er død måneden før. Et langt liv levet. Sangene er ganske rørende.

Brahms gravmæle

Johannes Brahms Mnemonic

De indiskutabelt mest toneangivende klassiske komponister – og de mest kendte – er Johan Sebastian Bach, Wolfgang Amadeus Mozart og Ludwig van Beethoven.
Bachs musik er fra 1. halvdel af 1700-tallet, Mozarts fra 2. halvdel af 1700-tallet og Beethovens 1. halvdel af 1800-tallet.
Disse tal danner et godt fundament for tidsmæssigt at kunne placere alle andre komponister.

Hvordan bedst at huske hvor Johannes Brahms placerer sig i forhold til ovenstående? Johannes Brahms liv krydser ikke et århundredeskifte, hvilket er til megen hjælp for følgende huskeregel.

Så hvis vi kan placere ham i 1800-tallet – og det kan vi sagtens, se selv: Johannes Brahms levede hele sit liv i 1800-tallet – så er der blot to tal der skal huskes. 33 og 97.

Hvis vi tager hans fødselsår 1833, så er tværsummen af 18 lig med 9. Det er meget brugbart af to omgange. Den første: 9=3*3 altså 1833.
9-tallet kan genbruges da det også er første tal for hans bortgang (18)97, altså 9. Og så er vi virkelig heldige idet tværsummen for 97 er…7, det andet tal i 97. Johannes Brahms: 1833-1897. Det kan ikke være anderledes.

 

Mnemonic

Mens vi venter på vores vaccination

Parnassos.dk udskød sine koncerter i foråret 2020 til efteråret 2020. Og så udskød vi endnu engang på ubestemt tid. Så snart det lysner, sætter vi dato og sted på nedennævnte arrangementer. Vi glæder os!

forslag til artiklen?

Du er velkommen til at skrive til os på overtoner@parnassos.dk vedrørende denne artikel. 

Scroll til toppen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Modtag de seneste nyheder om koncerter

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.