Den klassiske musiks Haydn-punkt.

Komponisten Joseph Haydn (1732 – 1809), underviste både Mozart og Beethoven. Han anses for at være den første ægte ”selvstændigt erhvervsdrivende” musiker, økonomisk uafhængig af aristokratiets støtte. Og hans største værker skabte han da han var i tresserne.

Denne artikel indgår i vores huset Habsburg – serie. 

Habsburg-kejserriget, med hovedsæde i byen Wien, var i århundreder blandt de mest magtfulde riger i Europa. Og hvor der er magt er der rigdom, hvor der er rigdom er der kunst. De Habsburgske kejsere drev en målrettet kunstpolitik, og som følge heraf var Wien centret for klassisk musik frem til 1. verdenskrig. 

Så hvad kan en artikel på et par tusind ord fortælle os om Joseph Haydn og hvor passer han ind i det klassiske musiks firmament?

NB1: Nederst i artiklen finder du vores Mnemonic-sektion. En huskeregel der som regel gør at læseren af artiklen aldrig glemmer hvornår vores beskrevne komponister levede og virkede.

NB2: Nederst, nederst finder du oversigten over Parnassos’ klassiske koncerter og kulturrejser.

Joseph Haydn
Joseph Haydn

Trenigheden: Haydn, Mozart og Beethoven

I denne treenighed står Haydn – the grand old man – en smule i skyggen af sine to elever, Mozart og Beethoven, de ypperste stjerner inden for klassisk musik. Men uden Haydn havde de formodentligt ikke nået deres fulde potentiale.

Joseph Haydn er symfoniens far og hans påvirkning og udvikling af strygekvartetter og kammermusik er omfangsrig. Allerede i næste musikalske generation ser vi symfonien nå sit højdepunkt under hans elev, Beethoven, og især dennes 9. symfoni. En symfoni der gav næste generations komponister deciderede mindreværdskomplekser, (heriblandt Richard Wagner der var så intimideret af Beethoven, at hans symfonier blev på tegnebrædtet).

Haydn og Mozart havde den rigtige kemi og udviklede et nært venskab og påvirkede hinanden gensidig musikalsk . Og Haydn og Beethoven? 

Beethoven tager til Wien i 1792, året efter Mozarts død. Med sig har han et brev fra sin mæcen, grev Waldstein, som han overbringer til sin nye lærer, Haydn, hvor der blandt andet står,

du tager nu til Wien, et ønske du længe har haft. Mozarts geni er stadig i sorg og begræder sin discipel. Den har fundet ly hos den uudtømmelige Haydn, men har ingen arbejde. Den søger at knytte sig til endnu en…modtag [derfor] Mozarts ånd fra Haydns hænder.

Men Beethoven var stærkt utilfreds med undervisningen. Den franske musikekspert, Marc Vignal, udtrykte det som at der var en quasi-freudiansk relation mellem de to herrer.

Mozart Beethoven Joseph Haydn
Wienerklassicisterne: Mozart, Beethoven og Haydn

Joseph Haydn og aristokratiets musik

Klassicismen i klassisk musik bliver ofte blot beskrevet som Wienerklassicismen, idet alle betydningsfulde komponister fra den klassiske periode fra cirka 1750 til 1820 boede i Wien.

Klassicismen, ligesom barokmusikken som den erstattede, knyttede sig til tidens idealer, oplysningstiden samt Isaac Newtons med fleres opdagelser af naturens orden og love. Klassicismen var også inspireret af oldtidens græske idealer.

Udviklingen af musikinstrumenter i denne periode, gav flere muligheder for at udtrykke sig musikalsk. Et eksempel var pianoforte instrumentet (i det store hele som vi kender klaveret i dag) som erstattede harpsichord instrumentet, med tangenter som klaveret men uden hammefunktionen. Harpsichord ”knipsede” i stedet strengene, så uanset hvor hårdt eller blødt du pressede tangenten fik du samme lyd ud af instrumentet. Pianoforte instrumentet – bogstaveligt “blødt, hårdt” – gav flere muligheder for at udtrykke sig, at sammenligne med vores brug af stemmen som vi kan modulere fra en hvisken til højlydt råben. Pludselig kunne man udtrykke alt fra sorg til kådhed. Pludselig blev musikken mere menneskelig. 

Hvor barokmusikken var fokuseret på at hylde gud og havde sit centrum i kirken, bevægede den klassiske musik sig mod aristokratiet. Grever med respekt for sig selv, havde sit eget private underholdningsorkester med vægt på divertissement til slottets mange soirée-arrangementer. 

Operaen bliver også populær blandt den brede befolkning, især Opera Buffa, den komiske opera.

En fest blandt aristokratiet
Til fest hos aristokratiet

Joseph Haydn som kapellmeister

Som så mange andre af de store komponister fra den tid, blev Haydn født ind i en familie af musikere. Der blev sunget meget i Haydns barndomshjem og familien opdager hurtigt at Haydn har enestående musikalske evner. Hvem andre end netop musikere er bedre egnet til at spotte musikalsk talent?

Som 6-årig flytter han hen til et familiemedlem i en større by (Hainburg) hvor han bliver en del af kirkens kor og bliver undervist i harpsichord og violin. Hans stemme fanges af flere ører og han får – i en alder af 8 år – et job som kordreng i Stephansdom, katedralen i Wien. Stephansdom fungerede som en slags musikkonservatorium, blandt de fineste i Europa. 

Stadigvæk, det var også en kamp mod fattigdom. For at få nok kalorier i løbet af dagen, forsøgte den unge Haydn også at synge i aristokraternes hjem, hvor der som regel altid var rester fra de riges bord.

Efter stemmen går i overgang bevæger hans karriere sig mod komposition. Efter mange temmeligt fattige og mørke år begynder hans renommé at gribe fat. Han møder sit store held i 1761 (som 29-årig) hvor han bliver ansat som vicekapelmester, hos den hovedrige Esterházy familie, som han arbejede for i knap 30 år. Det gav økonomisk tryghed og en betydelig artistisk frihed.

 

  • Følg os på Facebook for fornøjelsens skyld

Joseph Haydns selvangivelse

Det gør også at Haydn er i den usædvanlige situation, at mens hans ry som Europas store komponist går fra land til land befinder komponisten sig selv i isolation. Esterházy slottet – også kaldet Østeuropas Versailles – lå omkring 60 kilometer fra Wien og distance der ville tage en hel dag at gennemføre.

Et ganske betydeligt ændring i Haydns karriere sker i 1790 da prins Nikolaus af Esterházy dør og gods og rige overgår til sønnen Anton. Modsat sin far, interesserer Anton sig ikke synderligt for musik. Haydn går herefter på deltid hos prinsen, og med efterfølgende næsten ubegrænset frihed til at rejse hvorhen han vil.

En tur til London arrangeres, hvor Haydns popularitet sjovt nok er størst. I slutningen af 1790 når han frem til den engelske kanal, hvor han i en alder af 58 år for første gang ser havet.

London-turnéen bliver en stor succes som gentages et par år efter. Haydn forstår også at sælge sig selv – dyrt, både over for koncertarrangører og forlag. Så de to Londonture gjorde ham til en holden mand.

Dette er ikke uinteressant, for da han vender endeligt hjem til Wien i 1795 (som 63-årig) kan han for første gang gøre noget han aldrig før har haft mulighed for: at arbejde med sit musikalske stof i lange perioder, uden at der hænger en fastlagt deadline over ham, til den og den fest hos fyrsten.

Floriner på Joseph Haydns tid
Floriner på Joseph Haydns tid

Hans livs kærlighed går i kloster

Følgende kærlighedshistorie er den mest unikke som denne tekst skribent nogensinde er stødt på.

Haydns store kærlighed var Thérèse Keller (1733-1819). Men forældrene havde lovet hende til det lokale konvent. Under hendes edsafgivelse til nonnelivet, er det Haydn der dirigerer orkestret, der spiller Haydns orgelkonceen Hob XVIII.1 samt Salve Regina, Hob XXIIIb.1.  

Det er svært at sætte sig ind i hvad Haydn må have tænkt. I stedet ender det i giftemål med Thérèses storesøster, Anna Keller. Svært at sætte sig ind i hvad Anna må have tænkt. Ægteskabet ender ulykkeligt og barnløst. De lever snart hvert sit liv og tager sig efterfølgende elskere og elskerinder.

Haydns mest kødelige forhold er utvivlsomt med sopranen Luigia Polzelli, der med sin mand og 2-årige barn dukker op i Esterhazy slottet i 1779. Haydns og hendes forhold varer i 10 år og producerer et illegitimt barn, Alois Anton Nikolaus Polzelli.

Haydn havde sidenhen en række elskerinder, i Wien, i London. En populær mand, hvad det modsatte køn angår. Imens sad Thérèse Keller i et nonnekloster.

Luigia Polzelli
Luigia Polzelli

Joseph Haydns største værker

Haydn var særdeles produktiv. Hans metier hos Esterhazy fordrede det. Det blev til i alt 340 timers musik. Hvis du vil vie en time eller to til Haydns kompositioner, må vi da foreslå følgende to, skrevet mens han var i London.

Skabelsen. Et religiøst oratorie der beskriver skabelsen af verden fra dets tomhed og kaos til en fortryllet have fyldt med liv.

“Sæsonerne”. Er en sekulær pendant til ”Skabelsen” og var populær blandt menigmand i London, Værket beskrev vinterstorme, bondelivet og et par fordrukne sammenkomster.

Som nævnt andetsteds var Haydn symfoniens fader og de mest kendte af dem er de seks London symfonier, hvor No. 104 i D major er den mest kendte.

Og så er der de seks Paris symfonier, der havde premiere i Paris i 1787 under overværelse af dronning Marie Antoinette, og altså fire år før hun endte sit liv på skafottet på Place de la Concorde.

Du kan eventuelt begynde fra begyndelsen med den første Partis-symfoni l’Ours – bjørnen, med en herlig finale.

 

Hvis du fortsætter i Haydns univers er det et forslag at starte med de sene værker – som stadig appellerer til det moderne øre – og lytte dig gradvis tilbage til Haydns ungdom.

Haydns London symfoni

Haydn Mnemonic

De indiskutabelt mest toneangivende klassiske komponister – og de mest kendte – er Johan Sebastian Bach, Wolfgang Amadeus Mozart og Ludwig van Beethoven.
Bachs musik er fra 1. halvdel af 1700-tallet, Mozarts fra 2. halvdel af 1700-tallet og Beethovens 1. halvdel af 1800-tallet.
Disse tal danner et godt fundament for tidsmæssigt at kunne placere alle andre komponister. Så, hvordan kan man nemmest huske hvor Joseph Haydn placerer sig i forhold til ovenstående?

(Franz) Joseph Haydn (han brugte aldrig sit første fornavn, Franz) blev født 31. marts 1732 i Rohrau, blot en cykeltur fra grænserne til Slovakiet og Ungarn. De første 18 leveår var mens Bach stadig var i live.

Modsat frygteligt mange andre komponister fra den tid, fik han et hæderligt langt liv som sluttede i 31. maj 1809 i Wien, i en alder af nøjagtigt 77 år og 2 måneder. 

En god måde at huske at Haydn levede i årene 1732 – 1809 er at tage tværsummen af begge tal:
1732=13=4. / 1809=18=9. / 4+9=13=4.
Du ender altså med en samlet tværsum på 4. Du tager derfor til enhver tid 4-tallet (Haydn består af fire bogstaver) og bevæger dig baglæns og ender utvivlsomt igen med 1732 – 1809. Det kan ikke være anderledes. 

Rohrau Haydn

Mens vi venter på vores vaccination

Parnassos.dk udskød sine koncerter i foråret 2020 til efteråret 2020. Og så udskød vi endnu engang på ubestemt tid. Så snart det lysner, sætter vi dato og sted på nedennævnte arrangementer. Vi glæder os!

forslag til artiklen?

Du er velkommen til at skrive til os på overtoner@parnassos.dk vedrørende denne artikel. 

Scroll til toppen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Modtag de seneste nyheder om koncerter

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.