Carl den store.

Carl Czerny, (1791 – 1857) en af Beethovens elever, er mindre kendt som komponist – interessant nok, mange af hans værker er endnu ikke blevet publiceret – og mest kendt for at være den største musikpædagog nogensinde foran klaveret. Og hvis vi lytter godt efter, kan vi høre at han går igen ved alle internationale pianisters optræden.

Denne artikel indgår i vores ‘huset Habsburg – serie’.
Habsburg-kejserriget, med hovedsæde i byen Wien, var i århundreder blandt de mest magtfulde riger i Europa. Og hvor der rigdom er der er magt. Hvor der er rigdom er der kunst. De Habsburgske kejsere drev en målrettet kunstpolitik, og som følge heraf var Wien centret for klassisk musik frem til 1. verdenskrig. 

Så hvad kan en artikel på et par tusind ord fortælle os om Carl Czerny og hvor passer han ind i det klassiske musiks firmament?

NB1: Nederst i artiklen finder du vores Mnemonic-sektion. En huskeregel der som regel gør at læseren af artiklen aldrig vil glemme hvornår vores beskrevne komponister levede og virkede.

NB2: Nederst, nederst finder du oversigten over Parnassos’ klassiske koncerter og kulturrejser.

Carl Czerny
Carl Czerny

Carl Czernys møde med Beethoven

Carls far, Wenzel Czerny, underviste i klaver. Faderen opdager at sønnen er et vidunderbarn. Og så begynder Carls karriere, først med at spille klaver som 3 årig. Dernæst komponist som 7-årig.

I 1801, som ti-årig, får han foretræde for selveste Beethoven som får ham til at spille sin Pathétique sonate komponeret i 1798. Og det imponerer mesteren og han accepterer Carl som elev.
Det bliver til et relativt langt undervisningsforløb. Czerny er derfor en af de mest autentiske stemmer vi har hvad Beethovens teknik og tanke angår.
En ting der er værd at bide mærke i er følgende: Czerny beundrede Beethovens tekniske færdigheder som, selv under de hurtigste passager blev spillet med en vis tilbageholdenhed. Som en hestekusk der, selv når hestene er i fuld galop, stadig holder dem i tømme. 

I år 1806 beder Beethoven den da 15-årige Czerny om at spille premieren på førstnævntes 1. klaverkoncert og i 1812 at være solist til Beethovens 5. klaverkoncert. 

Czerny døde som en holden mand og gav sin formue væk til godgørende formål – heriblandt et beløb til et døveinstitut, utvivlsomt som et nik til sin lærers store handicap. 

Carl Czerny Virtuosen

Carl Czerny i den moderne koncertsal

I Parnassos’ fokus på den klassiske musiks største komponister, har vi lagt vægt på dem du vil møde til en klassisk koncert – med mindre programmet er meget specialiseret. Carl Czerny hører nok til i sidstnævnte kategori. 

Nu hvor vi er ved repertoiret inden for klassisk musik, så har hjemmesiden Bachtrack.com lavet en undersøgelse der viser at Mozart, Beethoven, Schubert og Brahms repræsenterer 1/3 af al spillet koncertmusik. De er også fremragende, men der er også tale om en slags geniets diktatur. 

Tag som eksempel Sinfonia Concertante for Winds, K. 297b som man antog var skrevet af Mozart selv. I dag er man i tvivl. Det ser ud til at Mozarts noder blev stjålet af en herre ved navn Giuseppe Cambini, som brugte dele af materialet efter at have ændret det tilpas meget til at man ikke kunne beskylde ham for plagiering. Siden denne mulige  kopiering kom for dagens lys, har man sjældent rørt musikstykket i koncertsale. Ingen af os kan sige os fri for en smule snobberi – for noderne er jo de samme. 

Mange vil blive overrasket over at vi har Carl Czerny. Dog, han er en særdeles vigtig person indenfor klaveret. Hans musik er primært kendt for sine øvelser, som megen en elev har grædt modige tårer over at skulle have været tvunget til at spille.
Men alle komponister og musikere har ikke kunnet undgå ham under deres uddannelse. Det betyder også at hans ånd hviler over alle klaverkoncerter. 
 

Carl Czerny Concerto four hands Op 153
Carl Czerny Concerto four hands Op. 153

En Carl Czerny anekdote

Jeg har haft svært ved at finde en god anekdote om Carl Czerny. Men han har da selv en anekdote at byde på. Som før nævnt fik Czerny undervisning af Beethoven, som igen blev undervist af Antonio Salieri – skurken i filmen Amadeus.

Salieri underviste den unge Beethoven i sangkunst. Sidstnævnte fik lektier for, blandt andet at sætte sang til italienske tekster. Salieri var utilfreds med en af sangene, men indrømmede at han ikke kunne få melodien ud af hovedet, hvortil Beethoven replicerede, 

I så fald, Herr Salieri, kan musikken da ikke være helt igennem dårlig!

Du kan læse videre her. 

  • Følg os på Facebook for fornøjelsens skyld

Og Amor og Carl Czerny?

Det havde Czerny skam ikke tid til!
Men alligevel fik han adskillige børn og børnebørn, så at sige. Hans karriere gik primært med at undervise. Han kunne undervise op til 12 elever om dagen. Mange af disse var børn af aristokratiet.

Nedenfor er et stamtræ. Jeg finder det evigt fascinerende at se hvordan musikalsk udvikling og tradition inden for klassisk musik følges ad. Som nævnt var Czerny elev af Beethoven, som igen blev undervist af Joseph Haydn.
Herfra kan vi i løbet af få generationer nå frem til de russiske komponister Rachmaninov, Prokofiev og mange andre. Dertil kan tilføjes den største nulevende artist, Daniel Barenboim

Haydn Beethoven  Cherny  > Franz Liszt  Alexander Siloti  > Sergei Rachmaninov.

Beethoven  > Cherny  > Franz Liszt  > Martin Krause  > Edwin Fischerr  > Daniel Barenboim. 

Beethoven  > Cherny  > Theodor Leschetizky  > Anna Yesipova  > Sergei Prokofiev.

Som en slægtsopremsning fra bibelens krønikebøger der fører os tilbage til Adam og Eva.  

Daniel Barenboim
Daniel Barenboim

Carl Czernys besværligste værker

Jeg besøger regelmæssigt en klaverskole for børn og unge i alderen 10 – 15 år i Kitay-Gorod distriktet i Moskva. Fra hvert øvelokale hører man lyden af store talenter. Og Czerny hviler ofte på nodepulten foran disse elever, etuder eller øvelser af primært teknisk karakter, og uden den store kunstneriske værdi. Alligevel vil Czerny være på vores klassisk musikprogram i København en gang i mellem, for det er en rent ud sagt fantastisk oplevelse at lytte og især se fingre og hænder der uden respekt for tyngdekraft og inerti bevæger sig hen over tangenterne.

Czerny er forfatter til bogen, Über den richtigen Vortrag der sämtlichen Beethoven’schen Klavierwerke: Nebst Czerny’s “Erinnerungen an Beethoven”. Den også kan fås på engelsk med titlen “On the Proper performance of all Beethoven’s works for piano” udgivet i 1848.

Hvis man godt kan lide fart og tempo da lyt til 2. sats af hans sonate 7

Czerny var blandt de i alt 50 komponister der blev opfordret til at skrive en variation af et tema skrevet af Anton Diabelli.  Man finder hans variation i 2. del af Vaterländischer Künstlerverein der blev udgivet i 1824. (1. del er helliget Beethovens i alt 33 variationer – anset for det ypperste inden for klavermusikken, hvor han endog tvinger temaet til at underlægge sig variationerne. Hvem andre end Beethoven?). 
Her et link til Czernys variation

Og her hans to store etude-værker:
Die Schule des Virtuosen
Kunst der Fingerfertigkeit

Carl Czerny School of Velocity

Carl Czerny Mnemonic

De indiskutabelt mest toneangivende klassiske komponister – og de mest kendte – er Johan Sebastian Bach, Wolfgang Amadeus Mozart og Ludwig van Beethoven.
Bachs musik er fra 1. halvdel af 1700-tallet, Mozarts fra 2. halvdel af 1700-tallet og Beethovens 1. halvdel af 1800-tallet.
Disse tal danner et godt fundament for tidsmæssigt at kunne placere alle andre komponister.
Så, hvordan kan man nemmest huske hvor Carl Czerny placerer sig i forhold til ovenstående?

Carl Czerny blev født i Wien den 21. februar 1791 og døde 9. august 1857 i samme by. Han blev altså 66 år gammel. Man kan huske årstallene for hans fødsel og død fordi hverken 1791 eller 1857 var skudår. 

Hans navn er af tjekkisk oprindelse. Hans forældre var tjekkere. Han er den person i vores persongalleri som, sammen med Mozart, startede tidligst med at spille på klaver. I en alder af 3 år. 

Mnemonic

Mens vi venter på vores vaccination

Parnassos.dk udskød sine koncerter i foråret 2020 til efteråret 2020. Og så udskød vi endnu engang på ubestemt tid. Så snart det lysner, sætter vi dato og sted på nedennævnte arrangementer. Vi glæder os!

forslag til artiklen?

Du er velkommen til at skrive til os på overtoner@parnassos.dk vedrørende denne artikel. 

Scroll til toppen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Modtag de seneste nyheder om koncerter

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.