Eleonora Teplukhina

Kvinder som komponister

Kvinder som komponister

De maskuline noder

Lotte Heise er aftenens konferencier. Og vi er sikre på at hendes kærlighed til klassisk musik vil smitte af på jer før scenen bliver givet videre til, først et Hildegard von Bingen kor, dernæst til den russiske Eleonora Teplukhina. 

At den klassiske musiks noder er “patriarkalske” er en påstand der er svært gendrivelig.
Komponisterne fra Bach, Beethoven og Mozarts dage havde samme køn, som dem vi møder i Chopin, Liszt og Mendelsohns tid, og y-kromosomet fortsætter ufortrødent videre til Debussy, Ravel og Stravinskys æra. 

Men der er undtagelser, og intet er mere spændende end undtagelser.
Aftenen og dets tema er helliget disse ”outliers”.

De mandlige komponister

Hildegard von Bingen

Aftenen og dets tema er helliget disse ”outliers”. Kvinder som overvinder fordomme og kæmper mod alle odds for at finde sig en plads i Adams verden er nødvendigvis af ganske særlig støbning. 
Hver af aftenens komponister vi skal lytte til byder også på en fascinerende biografi. Vores aften vil give dig et resumé af deres liv, deres personligheder og de omstændigheder de befandt sig i.
Aftenen indledes med et lille kor der vil synge et enkelt stykke af Hildegard von Bingen, den så vidt vides tidligste kvindelige komponist. En særegen mystiker fra 1100-tallet, der skrev sine visioner ned på nodepapir, så at sige. Kort tid efter sin død blev hun ophøjet til helgen af den katolske kirke. 

Hildegard von Bingen

Ægteparret Schumann

Og så springer vi fra Hildegard til den nok mest kendte kvindelige komponist, Clara Wieck-Schumann, gift med romantikkens ukronede konge, Robert Schumann. Her mødes vi af en smuk kærlighedshistorie. Claras far var stor modstander af deres forhold, hvilket medførte megen hjerte og smerte i den unge Roberts musik. Det ufuldbyrdede endte heldigvis lykkeligt – og fuldbyrdet. Parret fik otte børn. En union skabt af fælles kærlighed til musik. De støttede hinandens karrierer. Og de får lov til at optræde sammen på vores aften.

Clara og Robert Schumann

Tekla Griebel Wandall

Også i Danmark har vi haft (og har!) masser af glimrende kvindelige komponister. Nationalmuseet er netop begyndt på et forskningsprojekt hvor man går arkiverne igennem og her har de fundet frem til blandt andet Tekla Griebel Wandall. 

Hun levede 1866-1940 og komponerede i sin levetid lidt over 100 opusnumre. Hun var den første kvinde, der fik en opera opført på Det Kgl. Teater i 1899 (operaen Skøn Karen), og udover to andre operaer skrev hun også balletter, værker for orkester med recitation, musik til skuespil, adskillige kantater samt sange og stykker for klaver. 
Virkelig fascinerende personlighed som vi skal høre mere om til aftenen. 

Vi venter på et billede af Tekla Griebel Wandall. 

Brutalisme m/k

Ironisk nok – med et lille nik til vores to planlagte CCCP-koncerter næste år – selvom alle i dag nok kan blive enige om, at kommunismen i Sovjetunionen var en ung gud, der snublede, så sørgede regimet ikke desto mindre for at skabe samme forhold for alle dets komponister. Ikke kun for dem, der kom fra de forskelligartede republikker, men også for kvinder. Du vil derfor også møde to kvindelige komponister fra Sovjettiden i aftenens program.

Hvis du nu tror, at koncerten bliver en ”yndig” og charmerende affære, så venter der dig et chok, når komponisten Galina Ustvolskayas noder angriber flygelets tangenter. Det er som at lytte til musik skabt af orker fra Tolkiens univers. Hun var elev af Dmitri Shostakovich. (Og spørgsmålet, som har optaget ikke så få i Rusland: havde de eller havde de ikke en affære?). 

Galina Ustvolskaya

Galina Ustvolskaya

Aftenens pianist, Eleonora Teplukhina

Eleonora Teplukhina

Og vi har fundet den helt rigtige pianist til programmet, Eleonora Teplukhina, der netop har specialiseret sig i værker skrevet af kvinder.

Eleonora Teplukhina blev uddannet på Moskvas konservatorium i 1984 og har siden da udviklet et kolossalt repertoire af klassiske musikstykker og har adskillige medaljer at pynte sig med, heriblandt:

Vinder af “the International Prokofiev competition” (Moskva,1991).
Vinder af “Musica da camera» (Trapani, Italien,1992).
Siciliens Special Press Prize for “

The Best Romantic Interpretation” (Italien, 1992).
Winner of the award for modern and chamber music, (Moskva, 1992).

Og sådan fortsætter det år efter år indtil denne seneste i 2017, hvor hun hentede en guldmedalje hjem “for personal contribution to musical and educational activities in the culture of the North Caucasus”.

Som det fremgår, Eleonora er en særdeles aktiv performer, som især gjorde indtryk på mig, da hun i Mexico i 2004 deltog i ”The Rachmaninoff Forever Festival”, hvor hun i løbet af fire dage spillede alle fire af Sergei Rachmaninovs klaverkoncerter.

Og nu kommer hun altså også til Politikens sal den 18. november. Det er sandsynligt, at der venter os en uforglemmelig aften.

Program

Aftenens program

-
Hildegard von Bingen
Kor
-
Robert Schumann
Faschingsschwamk aus Wien
-
Clara Wieck-Schumann
Prelude und Fugue op 16 Nr. 1 g-mol
-
Pause
-
Lili Boulanger
Trois morceaux pour piano
-
Vitezslava Kapralova
Dubnova preludia (April preludes) op. 13
-
Galina Ustvolskaya
Piano sonata Nr. 6
-
Ekaterina Kozhevnikova
Ringer
-
Elena Sokolovski
Gerald Darell and his Flying Garden. Uropførsel.

Dato

18 nov 2021

Tid

18:30 - 22:30

Pris

360 dkr.

Mere info

Køb billet
Kategorier
Køb billet
Scroll til toppen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Modtag de seneste nyheder om koncerter

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.