CCCP-2 koncerten, Dmitrij Sjostakovitj

CCCP-2 koncerten, Dmitrij Sjostakovitj

Tanken bag CCCP-2 koncerten, (eller SSSR-koncerter) er at dedikere CCCP-1 koncerten, vores første koncert, til perioden 1917-1991. Til overblikket, om du vil. Den anden at gå i dybden ved at fokusere på én sovjetisk komponist.

Vi kunne snildt have valgt Sergei Prokofiev eller Aram Khachaturian, begge indiskutabelt musikalske genier, men pilen faldt på Dmitrij Sjostakovitj, (1906-1975) blandt det 20. århundredes største kunstnere, hvis produktion og liv er et perfekt destillat af hele den sovjetiske epoke.

Dmitrij Sjostakovitj
Dmitrij Sjostakovitj

CCCP-2 koncerten

Skæbnen ville at Sjostakovitj blev kastet hid og did af den ene politiske intrige efter den anden. Fra at sidde på en piedestal til at blive offentligt ydmyget, til at vende tilbage til piedestalen igen, for atter at blive hånet og fyret, for endnu en gang at finde nåde og blive hyldet som en af Sovjetunionens helte.
Jeg har mistet overblikket over hvor mange gange han skulle igennem fordømmelser og efterfølgende genoplivelser.

De tre store repræsentanter for sovjetisk musik: Fra venstre: Sergei Prokofiev, Dmitrij Sjostakovich og Aram Khachaturian.
De tre store repræsentanter for sovjetisk musik: Fra venstre: Sergei Prokofiev, Dmitrij Sjostakovich og Aram Khachaturian.

CCCP-2 koncerten, del 2

Sjostakovitj største værk, formodentligt, er operaen ”Lady Macbeth of the Mtsensk District”. Stalin var til stede ved premieren og han kunne ikke lide den, hvilket ikke undgik publikums opmærksomhed. Det siges at den stakkels Sjostakovitj sad ”hvidt som et lagen” under hele forestillingen.
Sjostakovitj undskyldte hver gang over for diverse komitéer når han var gået for vidt. Hans synd var at skrive formalistisk musik, musik der var for intellektuelt og som ikke tjente proletariatet.
Han var af natur nervøs og sky. Han var storryger. Ikke godt for helbredet, men gudernes nådegave var med ham til det sidste. Han efterlod sig en meget stor produktion og vi har fundet nogle af de ypperste.

Læs også forneden historien om dengang vores egen Dmitrij Klimovs mødte sin store helt Dmitrij Sjostakovitj.

CCCP-koncerten og Sjostakovitcs frimærke
Dmitrij Sjostakovitj på frimærke
  • Følg os på Facebook for fornøjelsens skyld

When Dmitrij met Dmitrij

Seing Shostakovich in “three acts”

The artistic director of Parnassos, Dmitrij Klimov, has still this vivid memory to share:

I felt like the luckiest teenager in Moscow when I managed to get hold of a ticket to the premiere of Shostakovich’s 15th Symphony, which was held 8th January 1972 in the Moscow Conservatory.

First Act”
Regular guests of the conservatory’s Large Hall was aware that in the so-called Director’s box, to the right of the scene, you could often glimpse persons of importance. That night I just knew Shostakovich would be there. 
So, just before the start of the concert I moved close to the stage pretending I was interested in something there. When arriving at the stage I turned my head quickly to the right, towards the box. And there he was! Surrounded by a few persons, and clearly trying to hide himself from the audience.

“Second Act”
Was it in the interval? I am not sure any longer. But I clearly remember that all of a sudden he walked towards me at one of the side entrances, looking at me for a few brief seconds. 
I could sense an exceptional energy emanating from him, with the strongest of minds burdened by a feeble body (this would be his last symphony).

“Third Act”
When this miracle of a symphony came to an end, the hall exploded in applause. One of the greatest sons of the Soviet time, with the most unusual of careers behind him, climbed to the stage, clearly against his will, bowing awkwardly before quickly disappearing.

En poster til CCCP-2 koncerten

Aftenens pianist, Andrey Gugnin

Andrey Gugnin

Andrey Gugnin er uddannet på Moskvas konservatorium under professor Vera Gornostayeva – samme lærer som, Lukas Geniusas, vores første CCCP-koncert musiker i øvrigt.

I en anmeldelse i Daily Telegraph (13. april 2020) vedrørende ”genopdagelsen” af det 19. århundredes ”showy” komponister – heriblandt formodentligt den største af dem alle: Leopold Godowsky – har jeg hentet følgende citat.

”Now their music is being revived by a younger generation of pianists. One of them is the Russian pianist Andrey Gugnin. 

Gugnin has approached the job with touching seriousness, avoiding the obvious pot-boilers. It’s a shame this CD is not a DVD, because the constant incredibly fast hand-crossings in this piece must be a sight to behold. Still to hear them is astonishing enough. There are many other equally delicious things on this disc, which is one of the most sheerly enjoyable CDs I’ve heard in a long time”.

Vi sørger for at der bliver mulighed for at sælge denne CD til koncerten. Du kan ligeledes opleve ham her foran flyglet hvor han kaster sig over Franz Liszt transcendentale etuder

 

Vi glæder os til at introducere Gugnins virtuositet foran klaveret.

Program

Aftenens program

-
Dmitri Shostakovich
6 preludes Op. 34
-
Dmitri Shostakovich
2. Klaversonate Op. 61
-
Pause
-
Alexander Skriabin
Fantasia Op. 28
-
Alexander Skriabin
6 mazurkas Op. 3
-
Igor Stravinsky
Trois mouvements de Petroushka

Dato

16 mar 2022

Tid

18:30 - 22:30

Pris

360 DKK

Lokation

JP/Politikens hus - Pressens sal
Raadhuspladsen 37, 1785 Copenhagen V
Kategorier

Arrangør

Parnassos.dk
Phone
004552736316
Scroll til toppen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Modtag de seneste nyheder om koncerter

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.