CCCP-1, de sovjetiske komponister

CCCP-1, de sovjetiske komponister

Kunst tilhører folket. Den bør efterlade de dybeste rødder hos de arbejdende klasser. Og den skal forstås af masserne og elsket af dem. Kunst skal forene følelser, tanker og ønsker hos befolkningen – og løfte den.
Vladimir Ilitch Lenin.

Musik og ideologi

Alle dele af kunsten i Sovjettiden, der strakte sig fra 1917-1991, var underlagt regimets ideologi, og det gjaldt også klassisk musik.

Statens kunstnere blev bedt om at bidrage til det store socialistiske projekt, og for komponisternes vedkommende, at sætte musik til det kommunistiske paradis, hvor der ikke længere var tale om en kamp mellem det gode og det onde, men en kamp – i hvert fald som defineret under Stalins regime – mellem det gode og det bedre.

Og heri ligger der en konflikt: Hvis vi accepterer præmissen om at differencen mellem dekoration og kunst består i, at sidstnævnte introducerer en ubalance, en ridse i idyllen, hvordan kunne en sovjetisk komponist, for slet ikke at tale om unionens malere, forfattere og så videre, da vedblive med at være kunstnere?

Det medførte netop… en konflikt. 
Blandt de russiske komponister fandt du konformisterne, som fulgte regimets ønsker til punkt og prikke, og formalisterne, der ofte var inspireret af det dekadente Vesten, som skabte intellektuel musik til liden nytte for arbejderklassen – og til megen fare for komponisten selv. 

Socialistisk-realistisk musik

I aftenens program vil vi møde begge lejre heriblandt konformisten Tikhon Khrennikov, der indrettede sig efter den kommunistiske ideologi. Khrennikov var en særdeles kapabel komponist, (desuden en dygtig musikpædagog) samt leder af “sammenslutningen af Sovjetiske komponister” i flere årtier.

Komponisterne hadede ham for et godt ord da de ofte blev ydmyget af ham offentligt, både til de mange komitémøder og i artikler udgivet i Pravda og andre Sovjetiske aviser. 
Til gengæld, kun få af “hans” komponister led – for megen – overlast, selv under Stalin. Så kunne det tænkes at han trak i trådene bag scenen? (han var også en kapabel politiker). 
Skurk eller helt? Det finder vi måske aldrig ud af. 

Tikhon Khrennikov til venstre efterfulgt af komponisten Aram Khachaturian. Dernæst en for os ukendt herre. Og yderst til højre, komponisten Dmitrij Sjostakovitj. 

Og så er der et musikstykke du ikke rigtigt ved hvordan du skal forholde dig til

Komponisten Sergei Prokofiev blev ofte – med rette - beskyldt for at være i formalisternes lejr. Af og til dikterede hans overlevelsesdrift ham derfor til at skrive konforme musikstykker. Og vi skal høre ét af dem, det mest konforme af dem alle, ”Здра́вица” eller "The Toast". Et musikstykke med kor, som er nærmest overjordisk smukt. Der er dog det aber dabei, at det blev skrevet som hyldest til Stalin på hans 60-års fødselsdag.

Aftenens pianist, Lukas Geniušas

LukasGeniusas16Feb

The Guardian skrev, ” In a recital of unshowy expressiveness, the young Russian revealed why he has taken prizes in both the Chopin and Tchaikovsky piano competitions”.

Lukas Geniušas har spillet i de mest prestigiøse koncertsale i verden såsom Wigmore Hall i London, Concertgebouw i Amsterdan, Salle Gaveau og Auditorium du Louvre i Paris, Sala Verdi i Milano samt the Great Hall i Moskvas konservatorium. Og nu får vi ham også at se og spille i ”Pressen” i JP/Politikens hal.

En lille detalje, hans lærer var også hans mormor, professor Vera Gornostayeva. Og hendes lærer igen var ingen mindre end Heinrich Neuhaus, den formodentligt største pædagog den klassiske musiks verden nogensinde har set.

Program

Aftenens program

-
Gavriil Popov
Grande Suite op 6 (1928)
-
Sergei Prokofiev
7. sonate op 83
-
Sergei Prokofiev
Zdravitsa, Op. 85 - the Toast!
-
Pause
-
Frederik Chopin
6 mazurkas
-
Frederik Chopin
6 etudes
-
Frederik Chopin
Fantasia in f mol op 49

Dato

16 feb 2022

Tid

18:30 - 22:30

Pris

360 dkr.

Lokation

tba
Kategorier
Scroll til toppen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Modtag de seneste nyheder om koncerter

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.